BRANDNEWS

BRANDING IS EVERYTHING.

  • Etusivu
  • Branding
  • Markkinointi
  • Portfolio
  • Ajatuksia
  • Ota yhteyttä
You are here: Home / Branding / Henkilökohtainen brändisi – kuka se on?
Branding

Henkilökohtainen brändisi – kuka se on?

Henkilökohtainen brändisi – kuka se on?

Miksi henkilökohtainen brändisi on tärkeä? En tiedä sinusta, mutta ainakin minä olen utelias tietämään kenen kanssa bisnestä teen. 

Jotenkin minulla on hienoinen aavistus, että en ole aivan yksin tämän tapani kanssa. Miten tämä uteliaisuus sitten näkyy ja miten siihen voi varautua? Miten minä ”selvitän taustat”? Mistä haen tietoa?

I don’t know who You are, but I’ll look You up on Linkedin and I’ll find You.

Henkilökohtainen brändisi on oman nimesi johtamista. Jollet sinä itse sitä tee, joku muu kertoo tarinasi tai tekemättömyytesi viestii omaansa. Oletpa sitten menossa asiakkaan luokse, hakemassa töitä tai tapaat uusia ihmisiä, sinut googlataan. Sori, mutta niin se vain on. Huolehdi siis, että sinusta löydetään se, mitä sinä toivoisit löytyvän.

Vanhat vaan ei vieläkään vanhentuneet myynnin portaat sanovat: ”Myy ensin itsesi, sitten yrityksesi ja vasta lopuksi myymäsi tuote.” Jos siis ostaminen on jo enimmäkseen digitalisoitunut pitää myynninkin olla digitaalista. Varaudu ja valmistaudu myymään siis myös levossa.

A) Löydy helposti ja asiakkaasi tai tuleva työnantajasi voi asettaa jalkansa ensimmäisen portaan reunalle. B) Näytä hyvältä, (mutta muista, että falski haisee myös digitaalisesti) ja ostajaehdokkaasi voi varata painonsa ensimäiselle askelmalle ja lähteä tavoittelemaan seuraavaa.

Sanotaan, että ostopäätös tehdään useimmiten jo ennen tarjouspyyntöä. Ja asia on varmastikin juuri näin, ensin on tunnettu myyjä, sitten yritys ja tarjouspyyntö on vasta tuotteeseen tutustumista.

Rakenna henkilökohtainen brändisi?

1. Googlaa nimesi

Tämä on ensimmäinen vaihe henkilökohtaisen brändisi rakentamisessa. Tiedä ensin mitä sinusta on jo olemassa. Tunne omat taustasi, jotta voit muuttaa ja parantaa niitä. Voi olla, että tulos on hyvä tai huono tai jopa totaalisen tyhjä, mutta jos et tarkista, et voi tietää mistä lähdet liikkeelle.

Lue myös »  Upea asiakaskokemus on 6 askeleen päässä

2. Kehitä lupauksesi

Kehitä henkilökohtaisen brändisi lupaus (Mission Statement, julistus tehtävästäsi). Aloita kirjoittamalla markkinointipuhe. Kirjoita tarina joka selittää tarpeen, syyn ostaa. Tämä tarina ei muodosta itsessään julistustasi, mutta auttaa sinua pysymään asiassa.

Toiseksi, perustele miten asiakkaasi tai kohderyhmäsi elämä voi olla parempaa kanssasi. Miten osaamisesi, tuotteesi tai palvelusi helpottaa hänen arkea tai juhlaa. Kerro myös mikä on sinun johtamiskulttuurisi? Miten sinun johtajuutesi vaikuttaa työelämässä, -yhteisössä, -kavereissa tai alaisten elämässä. Lisää tarinaan liiketoiminnan hyöty omistajille ja sijoittajille sekä miten sinä hyödyt kaikesta tästä.

Lopuksi tiivistä, uudelleen kirjoita, lyhennä, karsi, täydennä, paranna ja luetuta. Pyydä kollegaltasi arvio tarinasta ja vedä siitä omat johtopäätöksesi. Kun tarinasi on valmis, poimi siitä oleellinen hissipuheeksi tai Google-haun tiivistelmäksi. Muodosta lopulta tästä kaikesta yksi lause lupaukseksesi.

Katso tästä esimerkkejä voittoa tavoittelemattomien yhdistysten ja organisaatioiden lupauksista.

3. Digitalisoidu

Jotta voit rakentaa henkilökohtaisen brändin, on sinun luotava digitaalinen polkusi. Sinun pitää yksinkertaisesti tulla löydetyksi. Jos sinua ei löydy, et ole olemassa. Silloin et myöskään ole brändi.

Mutta miten rakennat oman digitaalisen polkusi? Miten tuot ajatuksesi esiin? Missä kerrot tarinasi?

Blogi

Ala kirjoittamaan blogia. Aloita jo tänään. Blogikirjoittaminen on paitsi löydettävyyden kannalta tärkeää (Google tykkää) niin myös palkitseva oppimisympäristö. Kirjoittaessa joudut (saat) hakea tietoa ja tukea ajatuksillesi. Voit varastaa ajatuksia joita sitten pääset parastamaan. Kirjoittaessa jäsentelet oppimaasi ja pääset siten syvemmälle tietoisuuteesi tiedoissasi.

Formal education will make you a living. Self-education will make you a fortune.

MailChimp

Kun sinulla sitten on blogi, jaa sen sisältö yleisöllesi. Erittäin hyvä jakamisen väline on uutiskirje. Uutiskirjeen (esim. MailChimp) avulla pääset seuraamaan kuka klikkaa sisältöäsi ja mikä sisältösi tulee klikatuksi. Voit myös A/B-testata otsikoita ja kuvitusta tai tekemiäsi nostoja sisällöstä. Kaikesta tästä saat poikkeuksena tavalliseen sähköpostiin kerättyä tilastotietoa.

Lue myös »  Rakenna asiakasuskollisuutta

LinkedIn

Jos olet ammattilainen, eikä sinua vielä ole LinkedInissä, pidä tauko lukemisesta tässä kohdassa ja klikkaa itsesi heti sisään. Muista täyttää profiilisi huolella, sillä asiakkaasi tarkistavat profiilisi ennen kuin ottavat yhteyttä (jos ottavat).

LinkedIn järjestää CV:si fiksuun ja luettavaan muotoon, tarjoaa blogillesi alustan jos et sitä jo muualle ole perustanut, antaa mahdollisuuden linkittää mielenkiintoista sisältöä sinun osaamisalaltasi ja on ilmainen.

Lisäksi

Kun uskot, että edellä olevat ovat hallussa, laajenna brändisi polku myös muihin sosiaalisen median syvyyksiin. Mene Twitteriin, Facebookiin, Instagramiin, Pinterestiin, … maailman ääriin. Mutta muista, että ole säännöllinen. Kun saat yleisön rakennettua, he alkavat odottamaan sisältöäsi. Ethän halua pettää heitä tässäkään suhteessa. Sisältösi on henkilökohtainen brändisi.

1
Share on TwitterTweet
Share on LinkedIn Share
Share on Pinterest Share
Share on Facebook Share
Share on Google Plus Share

RELATED POSTS

Brändi tarvitsee luksusta
27.12.2017
Brändi vs. Markkinointi
Brändi vs. Markkinointi
10.11.2017
Kohta on taas kiire…
28.10.2017
Mitä Susijengi opetti porkkananviljelijälle ja markkinoijalle
Mitä Susijengi opetti
10.9.2017
Negatiivinen palaute voitoksi
Negatiivinen palaute voitoksi sosiaalisessa mediassa
17.8.2017

Leave a Comment 
1

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

BRANDNEWS

BRANDNEWS| Ajatuksia brändingistä, markkinointiviestinnästä ja johtajuudesta, höystettynä trendeillä ja herkkupaloilla maailmalta (+ hieman omia referenssejä). by Juhana Peltomaa

Brändi on yrityksen arvokkain pääoma ja branding is everything. Mutta muista, että myös everything is branding. Siksi kannattaa lukea Brandnews.

Juhana Peltomaa

Juhana on hyvin marinoitu markkinoinnin ja brändiviestinnän konkari. Sydäntä lähimpänä ovat oma kuningatar ja yhteiset kolme prinsessaa. Hyvänä kakkosena tulevat brändien maailma, golfin pelaaminen ja kauniit asiat. Jatkuva johtajuuden ja markkinointiviestinnän oppiminen saavat innostumaan yhä uudelleen ja uudelleen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Tilaa Brandnews sähköpostiisi

Instagram

  • Niin kuin tapoihin kuuluu pit marraskuun pensselit poistaa mutta pitisik
  • Meidn perheess gameday on jotain ultimaattisen ja kokonaisvaltaisen vlilt 750
  • N on nii skate
  • Pallomeri olohuoneessa mitihmett

Aihealueet

  • Ajatuksia (7)
  • Branding (11)
  • Markkinointi (13)
  • Portfolio (6)

Viimeisimmät artikkelit

  • Brändi tarvitsee luksusta 27.12.2017
  • Brändi vs. Markkinointi 10.11.2017
  • Kohta on taas kiire… 28.10.2017

Lue myös

Brändi tarvitsee luksusta

Mutta mitä on luksus? Seth Godin pohti jouluaaton miniblogissaan luksuksen ja uuden luksuksen Continue reading

Brändi vs. Markkinointi

Brändi vs. Markkinointi

Onko brändillä ja markkinoinnilla jotain tekemistä toistensa kanssa? Ainakin panostus toiseen saa Continue reading

Kohta on taas kiire…

Lumi tuli (ja kohta jo suli). Varmaan tunnet jo varpaissa ja nenänpäässä, että mikä vaanii nurkan Continue reading

Avainsanat & aiheet

Asiakasjohtaminen Asiakaskokemus Asiakaslehti Asiakaspalvelu Auto-Ilves Brief Briiffaus Briiffi Brändi Chemigate Evoluutio Facebook Forbes Fresno Hakukoneoptimointi Huomioarvo Imago Johtajuus Lean LinkedIn Luksus Maine Markkinointi Nettisivut Opas palaute Palvelumuotoilu Sisältö some sosiaalinen media Sponsorointi Strategia Susijengi Tawast Golf Tuotteistaminen Työkirja Vuorovaikutus Värit Wanha Pankki Yrittäjyys Yritysilme

Brandnews sosiaalisessa mediassa

BrandNews-logo
BRANDING IS EVERYTHING

Whatever, whenever
You choose to do or don’t,
is what Your Brand is.
Be kind to Your Brand
– Read the BRANDNEWS.

http://brandnews.fi
JUHANA PELTOMAA

puhelin: 050 594 5543
email: juhana@peope.fi
web: peope.fi

Twitter: @JuhanaP • #BrandStory
LinkedIn: @JuhanaP
Facebook: brandnews.fi
This site uses cookies: Find out more.