BRANDNEWS

BRANDING IS EVERYTHING.

  • Etusivu
  • Branding
  • Markkinointi
  • Portfolio
  • Ajatuksia
  • Ota yhteyttä
You are here: Home / Markkinointi / Markkinointi on huomiosotaa
Markkinointi

Markkinointi on huomiosotaa

Markkinointi on huomiosotaa

Markkinointi on sotatilassa – huomiosodassa. Huomiota on jaossa vain 100 %, joten taistelu käykin osuuksista. Yrittäjän dilemma kuuluukin: ”Miten voimme erottua metelissä?” Se joka saa itsensä parhaiten kuuluviin, tulee rintamalta juhlittuna sankarina, valkoisella teslallaan ratsastaen.

Mittausten mukaan kohtaamme kaupunkiympäristössä liikkuessamme 2’000–3’000 (!) mainosta vuorokaudessa. Huom. Tämä siis vain kaupunkiympäristössä, eikä sisällä liikkumistamme virtuaalisessa todellisuudessa. Ongelma sinänsä ei ole, että tuleeko nähdyksi. Tämän sodan polkumiina onkin siinä, että illalla muistamme näistä mainoksista keskimäärin viisi (5 +/- 3).

The attention economy is not growing, which means we have to grab the attention that someone else has today.

[Brent Leary]

Tuonne parin tuhannen markkinointiviestin joukkoon ja näkyville pääsee varmasti lisäämällä mainontaa, ostamalla isompia mainoksia ja valitsemalla erilaisia medioita. Siis H-U-U-T-A-M-A-L-L-A K-O-V-E-M-P-A-A!!! Silloin tosin asiakas taitaa sulkea korvansa.

Koska tavoite on [A] lisätä tunnettuutta ja [B] tulla muistetuksi. Ja koska mainonnan perusajatus tähtää myynnin lisäämiseen, on tärkeää päästä noiden viiden mainoksen joukkoon, jotka muistetaan.

Muistetuksi tulemisen –problematiikaa helpottaa jos brändi on haluttu ja tunnettu. Tämä taistelu muistuttaa kovin paljon Lähi-Idän tilannetta, sotaa missä ei enää muisteta edes mistä taistellaan. Muistutuksena huomiosodan syistä todettakoon, että siinä soditaan lopulta muistamisesta. Koska ongelma pohjaakin muistetuksi tulemisen alkulähteille – tunnettuutta pitää olla jotta tulee varsinaisesti nähdyksi. Kaiken kaikkiaan kovin ympäripyöreää, varsinainen muna-kana –ongelma.

Lähdetäänpä purkamaan vyyhteä Nähdyksi tulemisen –ongelmasta. Niin kuin todettu, nähdyksi voi tulla lisäämällä toistoja ja kasvattamalla mainospintaa. Tämä ei sinänsä vielä riitä voittoon, sillä näillä aseilla sotivat kaikki muutkin. Joten jotain muuta pitää olla erottuakseen.

Markkinointi tarvitsee salaisen aseen

Haulikko, rynnäkkökivääri, panssarivaunu, ydinkärki, … ei niistä ole kyllä tähän sotaan… Olisiko sinulla mitään ideaa? Idea! Kuka sanoi idea? Siinä se on. Salainen aseemme. Mutta mistä niitä saa? Mitä siihen tarvitaan?

Lue myös »  Sponsorointi on arvoviestintää

Hyvä idea puhuttelee, on muistettava ja liitettävissä brändiin. Hyvä idea on ensinnäkin yllättävä, sitten se on yllättävä ja ennen kaikkea se on yllättävä. Se antaa mahdollisuuden oivaltaa, osallistua ja tarjoaa vaihtoehdon. Oivaltamisen sitouttava vaikutus on kiistaton – oivaltaminen antaa aihetta olla ylpeä itsestään. Osallistumisen muistaa, koska se luo muistoja. Ja yllättävä vaihtoehto yllättävässä yhteydessä tarjoaa siis houkuttelevamman vaihtoehdon.

Kaupunkiympäristössä nämä hyvät ja osallistavat ideat ovat useimmiten sissimarkkinointitempauksia. ”Ihan hyvä idea, mutta ei toimi meillä.” Miten niin ei toimi? Pitääkö kaiken yllättävän olla kaupunkikuvaan jalkautumista? Yllättävyyttä ja osallistamista voi tehdä kyllä sähköisestikin, jos ei halua näyttäytyä torilla pellen puvussa. Tärkeintä olisi miettiä, miten juuri teidän liiketoimintanne voisi olla yllättävää. ”Kaikki tuotteet -50 %”, ei kuulosta kovinkaan yllättävältä paitsi juristin suusta. Ja kyllä tilitoimistokin voi repäistä, kun oikein miettii.

Taistelurohkeutta ja hulluja ideoita, niillä sota voitetaan. Uraa!

Kuva: pixabay.com

3
Share on TwitterTweet
Share on LinkedIn Share
Share on Pinterest Share
Share on Facebook Share

RELATED POSTS

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä
4.2.2020
Brändi tarvitsee luksusta
27.12.2017
Brändi vs. Markkinointi
Brändi vs. Markkinointi
10.11.2017
Kohta on taas kiire…
28.10.2017
Mitä Susijengi opetti porkkananviljelijälle ja markkinoijalle
Mitä Susijengi opetti
10.9.2017

Leave a Comment 
3

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

BRANDNEWS

BRANDNEWS| Ajatuksia brändingistä, markkinointiviestinnästä ja johtajuudesta, höystettynä trendeillä ja herkkupaloilla maailmalta (+ hieman omia referenssejä). by Juhana Peltomaa

Brändi on yrityksen arvokkain pääoma ja branding is everything. Mutta muista, että myös everything is branding. Siksi kannattaa lukea Brandnews.

Juhana Peltomaa

Juhana on hyvin marinoitu markkinoinnin ja brändiviestinnän konkari. Sydäntä lähimpänä ovat oma kuningatar ja yhteiset kolme prinsessaa. Hyvänä kakkosena tulevat brändien maailma, golfin pelaaminen ja kauniit asiat. Jatkuva johtajuuden ja markkinointiviestinnän oppiminen saavat innostumaan yhä uudelleen ja uudelleen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Tilaa Brandnews sähköpostiisi

Instagram

Aihealueet

  • Ajatuksia (7)
  • Branding (12)
  • Markkinointi (13)
  • Portfolio (6)

Viimeisimmät artikkelit

  • Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä 4.2.2020
  • Brändi tarvitsee luksusta 27.12.2017
  • Brändi vs. Markkinointi 10.11.2017

Lue myös

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä

Tämän päivän kuuma peruna työelämässä on työhyvinvointi. Vai pitäisikö jopa sanoa työpahoinvointi? Continue reading

Brändi tarvitsee luksusta

Mutta mitä on luksus? Seth Godin pohti jouluaaton miniblogissaan luksuksen ja uuden luksuksen Continue reading

Brändi vs. Markkinointi

Brändi vs. Markkinointi

Onko brändillä ja markkinoinnilla jotain tekemistä toistensa kanssa? Ainakin panostus toiseen saa Continue reading

Avainsanat & aiheet

Asiakasjohtaminen Asiakaskokemus Asiakaslehti Asiakaspalvelu Auto-Ilves Brief Briiffaus Briiffi Brändi Chemigate Evoluutio Facebook Forbes Fresno Hakukoneoptimointi Huomioarvo Imago Johtajuus Lean LinkedIn Luksus Maine Markkinointi Nettisivut Opas palaute Palvelumuotoilu Sisältö some sosiaalinen media Sponsorointi Strategia Susijengi Tawast Golf Tuotteistaminen Työkirja Vuorovaikutus Värit Wanha Pankki Yrittäjyys Yritysilme

Brandnews sosiaalisessa mediassa

BrandNews-logo
BRANDING IS EVERYTHING

Whatever, whenever
You choose to do or don’t,
is what Your Brand is.
Be kind to Your Brand
– Read the BRANDNEWS.

https://brandnews.fi
JUHANA PELTOMAA

puhelin: 050 594 5543
email: juhana@krafted.fi
web: krafted.fi

Twitter: @JuhanaP • #BrandStory
LinkedIn: @JuhanaP
Facebook: brandnews.fi
Instagram: @brandnews.fi