BRANDNEWS

BRANDING IS EVERYTHING.

  • Etusivu
  • Branding
  • Markkinointi
  • Portfolio
  • Ajatuksia
  • Ota yhteyttä
You are here: Home / Branding / Mikä on brändi?
Branding

Mikä on brändi?

Mikä ja mitä brändi oikeasti on? Mistä se koostuu? Mikä on sen merkitys yritykselle, tuotteelle tai palvelulle? Tästä artikkelissa saat tästä kaikesta hyvän yleiskäsityksen. Ei ihan molekyylitasoa, mutta riittävän tason ymmärtääksesi brändin rakennetta ja merkitystä.

Brändi on yrityksen arvokkain pääoma

Brändillä tarkoitetaan yritykseen liitettävää mielikuvaa, joka syntyy imagon ja maineen summana. Hyvästä brändistä maksetaan enemmän ja ostopäätös tehdään herkemmin. Hyvä brändi on haluttu ja sitä kannetaan ylpeydellä. Eikä sitä silti voi mistään ostaa – brändi tulee luoda ja rakentaa.

Brändi = Imago + Maine

Brändi = Imago + Maine

Brändi koostuu imagosta ja maineesta. Mutta mitä ne sitten ovatkaan?

Imago

Imago – henkilön, liikeyrityksen tm. us. tietoisesti itsestään antama kuva. (suomisanakirja.fi)

Sanasta imago, tulee helposti mieleen kaikkea sliipattua, huoliteltua ja salaisuuksia kätkevää pintaa. Ehkä se onkin sitä, sillä imago on yrityksen haluama ja huolella (?) rakentama kuva itsestään. Se sisältää lupauksia asiakkaille, työntekijöille, rahoittajille ja yrittäjille. Se sisältää lupauksia laadusta, toimintatavoista, arvoista, tuotteista, … You name it.

Yrityksen imago on sen strategian mukainen ja etukäteen päätetty tapa valloittaa markkinat. Se visualisoidaan logon semioottisin merkityksin, värimaailman ja typografian herättämin tuntein sekä kuvakerronnan luomin mielikuvin. Imagon pitäisi tiivistyä yrityksen lupaukseen ja sloganiin.

Maine

Maine – jostakin vallitseva käsitys, mielipide. (suomisanakirja.fi)

Maine puolestaan on toiminnalla kerättyä ja ansaittua aineetonta pääomaa. Maine perustuu ihmisten kokemuksiin yrityksestä. Maine on se mitä sinusta puhutaan, kun et ole huoneessa. Mainetta ei voi hallita, mutta kaikki tekemisemme tai tekemättä jättämisemme vaikuttavat maineeseen.

Brändi antaa laskuttaa enemmän

Brändi tekee tuotteesta tai palvelusta ainutlaatuisen. Se on se arvo, mikä ollaan valmiita maksamaan enemmän kuin kilpailijan vastaavasta tuotteesta. Hyvästä brändistä on on siis myös suoraa taloudellista hyötyä.

Lue myös »  Chemigate the Bridge 1/2016

Jos yrityksestä korvataan liiketoiminnan kannalta kriittisiä tekijöitä, perinteisiä ”arvokkain omaisuus” -tekijöitä, pala kerrallaan toiseen (ihmiset, osaaminen) ei niiden menettäminen tarkoita aina edes negatiivista kehitystä. Mutta jos positiivinen brändi vaihdetaan uuteen, ei yritys enää olekaan ”minkään arvoinen”. Tuotteet ja palvelut ovat tuntemattomia ja myyntimiehen ralli alkaa nollasta.

Brändin arvoa kuvaa esimerkiksi tuoreella Forbesin ”The World’s Most Valuable Brands” -listalla neljäntenä majailevan Coca Cola -brändin arvo. Brändin arvo on lähes kolminkertainen yhtiön liikevaihtoon verrattuna (!). Vastaavasti voit kuvitella, että kuinka kauan toimitilasi tulevat riittämään jos sekoittelemaasi mehua voitaisiin myydä markkinoilla ainoana Coca Colana.

Haluan kuulla lisää
24
Share on TwitterTweet
Share on LinkedIn Share
Share on Pinterest Share
Share on Facebook Share

RELATED POSTS

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä
4.2.2020
Brändi tarvitsee luksusta
27.12.2017
Brändi vs. Markkinointi
Brändi vs. Markkinointi
10.11.2017
Kohta on taas kiire…
28.10.2017
Mitä Susijengi opetti porkkananviljelijälle ja markkinoijalle
Mitä Susijengi opetti
10.9.2017

2 Comments 
24

Trackbacks

  1. Brändi – Viestintä sanoo:
    8.10.2019 18:01

    […] koostuu imagosta ja maineesta ( http://brandnews.fi/mika-on-brandi/ ) Imago on se millainen yritys haluaa ihmisten silmissä olla. Se on tarkkaan mietitty strategia ja […]

    Vastaa
  2. Muutama sana markkinoinnista osa 2 - PROJ-HIUS sanoo:
    9.12.2020 19:51

    […] Brandnews. 2017. Mikä on brändi? Saatavissa http://brandnews.fi/mika-on-brandi/ […]

    Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

BRANDNEWS

BRANDNEWS| Ajatuksia brändingistä, markkinointiviestinnästä ja johtajuudesta, höystettynä trendeillä ja herkkupaloilla maailmalta (+ hieman omia referenssejä). by Juhana Peltomaa

Brändi on yrityksen arvokkain pääoma ja branding is everything. Mutta muista, että myös everything is branding. Siksi kannattaa lukea Brandnews.

Juhana Peltomaa

Juhana on hyvin marinoitu markkinoinnin ja brändiviestinnän konkari. Sydäntä lähimpänä ovat oma kuningatar ja yhteiset kolme prinsessaa. Hyvänä kakkosena tulevat brändien maailma, golfin pelaaminen ja kauniit asiat. Jatkuva johtajuuden ja markkinointiviestinnän oppiminen saavat innostumaan yhä uudelleen ja uudelleen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Tilaa Brandnews sähköpostiisi

Instagram

Aihealueet

  • Ajatuksia (7)
  • Branding (12)
  • Markkinointi (13)
  • Portfolio (6)

Viimeisimmät artikkelit

  • Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä 4.2.2020
  • Brändi tarvitsee luksusta 27.12.2017
  • Brändi vs. Markkinointi 10.11.2017

Lue myös

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä

Tämän päivän kuuma peruna työelämässä on työhyvinvointi. Vai pitäisikö jopa sanoa työpahoinvointi? Continue reading

Brändi tarvitsee luksusta

Mutta mitä on luksus? Seth Godin pohti jouluaaton miniblogissaan luksuksen ja uuden luksuksen Continue reading

Brändi vs. Markkinointi

Brändi vs. Markkinointi

Onko brändillä ja markkinoinnilla jotain tekemistä toistensa kanssa? Ainakin panostus toiseen saa Continue reading

Avainsanat & aiheet

Asiakasjohtaminen Asiakaskokemus Asiakaslehti Asiakaspalvelu Auto-Ilves Brief Briiffaus Briiffi Brändi Chemigate Evoluutio Facebook Forbes Fresno Hakukoneoptimointi Huomioarvo Imago Johtajuus Lean LinkedIn Luksus Maine Markkinointi Nettisivut Opas palaute Palvelumuotoilu Sisältö some sosiaalinen media Sponsorointi Strategia Susijengi Tawast Golf Tuotteistaminen Työkirja Vuorovaikutus Värit Wanha Pankki Yrittäjyys Yritysilme

Brandnews sosiaalisessa mediassa

BrandNews-logo
BRANDING IS EVERYTHING

Whatever, whenever
You choose to do or don’t,
is what Your Brand is.
Be kind to Your Brand
– Read the BRANDNEWS.

https://brandnews.fi
JUHANA PELTOMAA

puhelin: 050 594 5543
email: juhana@krafted.fi
web: krafted.fi

Twitter: @JuhanaP • #BrandStory
LinkedIn: @JuhanaP
Facebook: brandnews.fi
Instagram: @brandnews.fi