BRANDNEWS

BRANDING IS EVERYTHING.

  • Etusivu
  • Branding
  • Markkinointi
  • Portfolio
  • Ajatuksia
  • Ota yhteyttä
You are here: Home / Markkinointi / Mitä parempi briiffi…
Markkinointi

Mitä parempi briiffi…

Mitä parempi briiffi...

Kuvittele, että yrität neuvoa kaverillesi reittiä paikkaan missä hän ei ole koskaan käynyt, kaupungissa missä hän on ensimmäistä kertaa. Miten tämä onnistuu? Miksi se onnistuu (jos onnistuu)? – Sinulla itselläsi on oltava riittävä käsitys kaupungista ja sen tiestöstä sekä sen verran suuntavaistoa, että hahmotat mistä hän on tulossa ja mihin menossa. Kadunnimet, huomiota herättävät ja tunnistettavat rakennukset sekä aukiot ohjaavat kulkijaa. Seuraavan kerran kun briiffaat, ajattele briiffiä suunnittelijan reittiohjeina.

…sitä erinomaisempi lopputulos.

Ei ole aivan yhdentekevää minkälaiset ohjeet annat mainos- tai viestintätoimistollesi, kun tilaat markkinointia. Briiffi eli toimeksianto on tärkein osa markkinointiviestintää. Summittaiset reittiohjeet = eksynyt kaveri, epäselvä briiffi = huono lopputulos.

Millainen on hyvä briiffi?

Hyvä briiffi antaa mahdollisuuden onnistua. Mutta mistä se koostuu? Mitä siihen tarvitaan? Paras lopputulos saavutetaan tietysti tapaamalla suunnittelija (ei pelkkää projektipäällikköä) kasvotusten. Tutun suunnittelijan kanssa saavutat pienemmissä kokonaisuuksissa hyvän lopputuloksen suurpiirteisemmilläkin ohjeilla. Uudessa liikesuhteessa, uuden brändin ja uusien tuotteiden kanssa ohjeiden ja taustoituksen tulisi olla kattavammat. Siis tapaamiseen. Valmistaudu tapaamiseen omalta puoleltasi hyvin, hanki vastaukset ainakin näihin kuuteen kysymykseen.

1. Mitkä ovat työn tavoitteet?

Mieti mitä työllä tavoitellaan? Miksi näin halutaan tapahtuvan? Halutaanko saavuttaa jokin tietty muutos ostokäyttäytymisessä? Millä aikavälillä muutos halutaan tapahtuvan tai tavoitteet saavuttaa? Jaksota tavoitteet välietapeihin joita voidaan tavoitella.

2. Perustiedot tuotteesta

Mitä tuotetta ollaan myymässä? Mikä on tuotteen asema markkinoilla? Missä vaiheessa tuote on elinkaartaan? Miten tuote eroaa aikaisemmista / kilpailijan tuotteista? Miten tuote halutaan profiloida ja asemoida markkinoilla?

3. Tuotteen kohderyhmä

Kenelle tuote on suunnattu? Kuka tekee ostopäätöksen? Kuka vaikuttaa tuotteen valintaan? Mitkä asiat vaikuttavat valintaan? Kerää mahdollisimman paljon faktaa ja vain vähän ’mutua’.

4. Aikataulu – suunnittelu ja toteutus

Mikä on kampanjan aikataulutus? Mikä aika on varattu projektille? Nämä tiedot ovat ratkaisevan tärkeitä suunnittelijan kannalta. Muista varata riittävästi aikaa vedosten kommentointii. Varmista, että kaikki päätöksen tekoon osallistuvat ovat käytettävissä näissä aikaraameissa.

Lue myös »  Klikattavaa sisältöä

Projektin eri vaiheet on täten helpompi aikatauluttaa suunnittelijan ja mahdollisten alihankkijoiden (esim. käännöstoimistot) kanssa. Ota mielummin yhteyttä ’liian aikaisin’ suunnittelijaan kuin liian myöhään. Kiireessä ei synny timanttia…

5. Budjetti

Budjetin on oltava linjassa tavoitteiden kanssa. Liika on aina liikaa molemmin päin. Mato-ongella ei voi saada miekkakalaa, mutta harppuuna lienee liikaa muikulle. Avaa budjettisi suunnittelijalle, myös miten siihen on päädytty.

6. Mittarit ja mittaustapa

Millä mittareilla voidaan tavoitteiden saavuttamista mitata? Eurot, kontaktit, kappalemäärä, …? Mitä mitataan välietapeilla? Kerää data talteen. Analysoi mikä onnistui, mikä ei ja miksi näin kävi? Kokemukset auttavat seuraavassa työssä.

Näillä ohjeilla löytää kuka vain perille. Ja sitä paitsi, laadullisesti hyvä ja huolellinen valmistautuminen / briiffi lisäävät painetta suunnittelijan timanttitehtaalla. 😉

1
Share on TwitterTweet
Share on LinkedIn Share
Share on Pinterest Share
Share on Facebook Share

RELATED POSTS

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä
4.2.2020
Brändi tarvitsee luksusta
27.12.2017
Brändi vs. Markkinointi
Brändi vs. Markkinointi
10.11.2017
Kohta on taas kiire…
28.10.2017
Mitä Susijengi opetti porkkananviljelijälle ja markkinoijalle
Mitä Susijengi opetti
10.9.2017

Leave a Comment 
1

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

BRANDNEWS

BRANDNEWS| Ajatuksia brändingistä, markkinointiviestinnästä ja johtajuudesta, höystettynä trendeillä ja herkkupaloilla maailmalta (+ hieman omia referenssejä). by Juhana Peltomaa

Brändi on yrityksen arvokkain pääoma ja branding is everything. Mutta muista, että myös everything is branding. Siksi kannattaa lukea Brandnews.

Juhana Peltomaa

Juhana on hyvin marinoitu markkinoinnin ja brändiviestinnän konkari. Sydäntä lähimpänä ovat oma kuningatar ja yhteiset kolme prinsessaa. Hyvänä kakkosena tulevat brändien maailma, golfin pelaaminen ja kauniit asiat. Jatkuva johtajuuden ja markkinointiviestinnän oppiminen saavat innostumaan yhä uudelleen ja uudelleen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Tilaa Brandnews sähköpostiisi

Instagram

No images found!
Try some other hashtag or username

Aihealueet

  • Ajatuksia (7)
  • Branding (12)
  • Markkinointi (13)
  • Portfolio (6)

Viimeisimmät artikkelit

  • Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä 4.2.2020
  • Brändi tarvitsee luksusta 27.12.2017
  • Brändi vs. Markkinointi 10.11.2017

Lue myös

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä

Tämän päivän kuuma peruna työelämässä on työhyvinvointi. Vai pitäisikö jopa sanoa työpahoinvointi? Continue reading

Brändi tarvitsee luksusta

Mutta mitä on luksus? Seth Godin pohti jouluaaton miniblogissaan luksuksen ja uuden luksuksen Continue reading

Brändi vs. Markkinointi

Brändi vs. Markkinointi

Onko brändillä ja markkinoinnilla jotain tekemistä toistensa kanssa? Ainakin panostus toiseen saa Continue reading

Avainsanat & aiheet

Asiakasjohtaminen Asiakaskokemus Asiakaslehti Asiakaspalvelu Auto-Ilves Brief Briiffaus Briiffi Brändi Chemigate Evoluutio Facebook Forbes Fresno Hakukoneoptimointi Huomioarvo Imago Johtajuus Lean LinkedIn Luksus Maine Markkinointi Nettisivut Opas palaute Palvelumuotoilu Sisältö some sosiaalinen media Sponsorointi Strategia Susijengi Tawast Golf Tuotteistaminen Työkirja Vuorovaikutus Värit Wanha Pankki Yrittäjyys Yritysilme

Brandnews sosiaalisessa mediassa

BrandNews-logo
BRANDING IS EVERYTHING

Whatever, whenever
You choose to do or don’t,
is what Your Brand is.
Be kind to Your Brand
– Read the BRANDNEWS.

http://brandnews.fi
JUHANA PELTOMAA

puhelin: 050 594 5543
email: juhana@krafted.fi
web: krafted.fi

Twitter: @JuhanaP • #BrandStory
LinkedIn: @JuhanaP
Facebook: brandnews.fi
Instagram: @brandnews.fi
This site uses cookies: Find out more.