BRANDNEWS

BRANDING IS EVERYTHING.

  • Etusivu
  • Branding
  • Markkinointi
  • Portfolio
  • Ajatuksia
  • Ota yhteyttä
You are here: Home / Branding / Värien psykologia ja merkitys viestinnässä
Branding

Värien psykologia ja merkitys viestinnässä

Miten värit vaikuttavat meihin?

Oikean väri voi olla jopa liiketoiminnan onnistumisen perusedellytys tai tuho. Brändäämisen kannalta on tärkeää tuntea värien vaikutus ihmismieleen.

Miten mikin väri vaikuttaa ja mitä värit viestivät

Punainen

  • Väri – Värien psykologia ja vaikutus ihmismieleen

    Värien psykologia ja vaikutus ihmismieleen

    Lisää ruokahalua ja on siksi suosittu erityisesti pikaruokaravintoloiden värinä.

  • Luo vaikutelman tärkeydestä ja kiireellisyydestä.
  • On usein käytetty kertomaan alennus- ja tyhjennysmyynneistä.
  • Yhdistetään aatteisiin, jännitykseen ja intohimoon.
    On energisyyden ja toiminnan väri.
  • Vaikutta ihmiskehoon fyysisesti, nostaa verenpainetta ja sykettä.

Keltainen / oranssi

  • Lisää optimismia ja iloista tunnelmaa.
  • Keltainen saa lapset itkemään ja oranssi varoittaa vaarasta.
  • Vaikuttaa impulsiivisiin ostopäätöksiin ja ikkunashoppailijoihin.
  • Stimuloi aivojen loogista osaa ja aiheuttaa innostuneisuutta. Liiallinen käyttö lisää ahdistuneisuutta.

Vihreä

  • Yhditetään terveelliseen ja luonnonmukaiseen.
  • Yhdistyy myös taloudelliseen hyvinvointiin ja rahaan sekä arvokkaisiin brändeihin.
  • Käytetään rauhoittamaan asiakkaita niin myymälöissä kuin julkisissa tiloissa.
  • Runsaasti käytettynä painottaa ympäristöarvoja.
  • Vihreä vaikuttaa ajattelun harmoniaan sekä tasapainottaa kehon, mielen ja ympäristön välistä yhteyttä. Lisää päättäväisyyttä.

Sininen

  • Miesten suosima väri.
  • Yhdistetään usein rauhaan, veteen ja luotettavuuteen.
  • Edistää turvallisuudentunnetta ja luottamusta brändiin.
  • Vähentää ruokahalua ja lisää tuottavuutta.
  • Yleisimmin käytetty väri toimistoissa ja konservatiivisilla brändeillä.
  • Rauhoittaa mieltä ja lisää tilan tuntua.

Liila / violetti

  • Yhdistetään kuninkaallisuuteen, viisauteen ja kunnioitukseen.
  • Vaikuttaa aivojen ongelmanratkaisukykyyn ja ruokkii luovuutta.
  • Käytetään usein kauneustuotteissa ja kosmetiikassa.
  • Edustaa luovia, viisaita ja mielikuvituksellisia brändejä, tuotteita
    ja palveluita.

Musta

  • Yhdistetään auktoriteettiin, voimaan ja pysyvyyteen.
  • Symboloi usein älyä ja viisautta.
  • Käytetään myös pienentämään vaikutelmaa esineiden ja asioiden koosta.
  • Liiäksi käytettyn voi häkellyttää ihmisiä.

Harmaa

  • Symboloi käytännöllisyyttä, ajattomuutta ja solidaarisuutta.
  • Liiallinen harmaan käyttö tuo tunteen mitättömyydestä.
  • Harmaa korostaa helposti tunnetta
    vanhuudesta ja alakulosta.

Valkoinen

  • Yhditetään puhtauteen ja aitouteen.
  • Voidaan käyttää myös luomaan värittömyyden tai neutraaliuden vaikutelmaa.
  • Valkoisen käyttö voi luoda tunteen luovuudesta (Tabula Rasa).

[Originaali ja laajempi versio värien psykologiasta löytyy Lifehack.org]

4
Share on TwitterTweet
Share on LinkedIn Share
Share on Pinterest Share
Share on Facebook Share
Lue myös »  Markkinoinnin sankarit sukkahousuissa

RELATED POSTS

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä
4.2.2020
Brändi tarvitsee luksusta
27.12.2017
Brändi vs. Markkinointi
Brändi vs. Markkinointi
10.11.2017
Kohta on taas kiire…
28.10.2017
Mitä Susijengi opetti porkkananviljelijälle ja markkinoijalle
Mitä Susijengi opetti
10.9.2017

7 Comments 
4

Comments

  1. Kati Vasell says

    3.8.2017 at 21:30

    Moikka 🙂

    Mä vedän huomenna CT:llä Tampereella setin väreistä, mitä ne viestivät ym. mutta pääasiassa pukeutumisen näkökulmasta http://kativasell.fi/mita-varit-viestivat/

    Mut jos OK niin vilautan tätä sun blogia myös? 🙂 Kiva löytö tutulta, kun täällä hyvissä ajoin valmistaudun! 😉

    ps. Miksi keltainen saa lapset itkemään -mihin se perustuu?

    Vastaa
  2. teemu says

    4.1.2019 at 10:41

    Tervehdys!

    Itseä jäi myös kummastuttamaan mihin tämä väite ”keltainen saa lapset itkemään” perustuu?

    Vastaa
    • Juhana says

      5.7.2019 at 23:17

      https://thestir.cafemom.com/baby/151927/the_color_of_your_babys

      Vastaa

Trackbacks

  1. Kuvalla vaikuttaminen ja motiivikuva – Ajatuksia ja ideoita alakoulun kuvataiteeseen liittyen sanoo:
    19.10.2017 13:14

    […] Värit: Erilaiset värit herättävät erilaisia tuntemuksia. Tästä syystä kuvassa esiintyviin väreihin kannattaa kiinnittää huomiota, sillä kuvan värit voivat viestiä katsojalle aivan muuta, kuin mitä on haluttu viestiä. Alla on esitelty tarkemmin värien vaikutuksia. Kuva on Brandnews -sivustolta. […]

    Vastaa
  2. Punaista nenää ja sinisiä unelmia – SonMaria sanoo:
    22.11.2017 20:28

    […] voimahan ostosvimman herättäjinä sekä yritys- ja tuotebrändeissä on tuttu juttu – Coca-Cola se tuota ihanaa joulunpunaa helottaa, ja eikö Fazerin sininen […]

    Vastaa
  3. Pinkit villasukat - mitä värit kertovat minusta? - Sormustin sanoo:
    26.4.2020 07:21

    […] http://brandnews.fi/varien-psykologia-merkitys-viestinnassa/ […]

    Vastaa
  4. Kolme varmaa vinkkiä matkailualan verkkosivujen visuaalisuuteen - LapinAMK:n liiketalouden koulutus Tornion kampuksella sanoo:
    26.2.2021 14:16

    […] Värien tarkoituksia yksinkertaistettuna. Kuva otettu Brandnews […]

    Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

BRANDNEWS

BRANDNEWS| Ajatuksia brändingistä, markkinointiviestinnästä ja johtajuudesta, höystettynä trendeillä ja herkkupaloilla maailmalta (+ hieman omia referenssejä). by Juhana Peltomaa

Brändi on yrityksen arvokkain pääoma ja branding is everything. Mutta muista, että myös everything is branding. Siksi kannattaa lukea Brandnews.

Juhana Peltomaa

Juhana on hyvin marinoitu markkinoinnin ja brändiviestinnän konkari. Sydäntä lähimpänä ovat oma kuningatar ja yhteiset kolme prinsessaa. Hyvänä kakkosena tulevat brändien maailma, golfin pelaaminen ja kauniit asiat. Jatkuva johtajuuden ja markkinointiviestinnän oppiminen saavat innostumaan yhä uudelleen ja uudelleen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Tilaa Brandnews sähköpostiisi

Instagram

Aihealueet

  • Ajatuksia (7)
  • Branding (12)
  • Markkinointi (13)
  • Portfolio (6)

Viimeisimmät artikkelit

  • Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä 4.2.2020
  • Brändi tarvitsee luksusta 27.12.2017
  • Brändi vs. Markkinointi 10.11.2017

Lue myös

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä

Tämän päivän kuuma peruna työelämässä on työhyvinvointi. Vai pitäisikö jopa sanoa työpahoinvointi? Continue reading

Brändi tarvitsee luksusta

Mutta mitä on luksus? Seth Godin pohti jouluaaton miniblogissaan luksuksen ja uuden luksuksen Continue reading

Brändi vs. Markkinointi

Brändi vs. Markkinointi

Onko brändillä ja markkinoinnilla jotain tekemistä toistensa kanssa? Ainakin panostus toiseen saa Continue reading

Avainsanat & aiheet

Asiakasjohtaminen Asiakaskokemus Asiakaslehti Asiakaspalvelu Auto-Ilves Brief Briiffaus Briiffi Brändi Chemigate Evoluutio Facebook Forbes Fresno Hakukoneoptimointi Huomioarvo Imago Johtajuus Lean LinkedIn Luksus Maine Markkinointi Nettisivut Opas palaute Palvelumuotoilu Sisältö some sosiaalinen media Sponsorointi Strategia Susijengi Tawast Golf Tuotteistaminen Työkirja Vuorovaikutus Värit Wanha Pankki Yrittäjyys Yritysilme

Brandnews sosiaalisessa mediassa

BrandNews-logo
BRANDING IS EVERYTHING

Whatever, whenever
You choose to do or don’t,
is what Your Brand is.
Be kind to Your Brand
– Read the BRANDNEWS.

https://brandnews.fi
JUHANA PELTOMAA

puhelin: 050 594 5543
email: juhana@krafted.fi
web: krafted.fi

Twitter: @JuhanaP • #BrandStory
LinkedIn: @JuhanaP
Facebook: brandnews.fi
Instagram: @brandnews.fi