
Onko brändillä ja markkinoinnilla jotain tekemistä toistensa kanssa? Ainakin panostus toiseen saa toisen arvoon arvaamattomaan…
Forbesin arvokaimpien brändien listalla ensimmäisenä oleva Apple (arvo $170 mrd.) panostaa 1,8 miljardia dollaria markkinointiin. Panostus on hieman yli 1 % brändin arvosta ja noin 2,25 %:a yhtiön liki 80 miljardin dollarin liikevaihdosta. Joko sattumaa tai panostuksen tulosta, niin brändin arvo kasvoi vuonna 2016 noin 10 %. Pitäisikö teidän panostaa markkinointiin vai uskotteko vain sattumaan…
Koska panostus markkinointiin on myös muilla globaalisti johtavilla brändeillä on saman suuntaista, en jättäisi asiaa vain sattuman varaan. Esimerkiksi listan kakkonen Google, jonka arvo on $101,8 mrd., panos $3,9mrd. (3,8 % arvosta) ja arvonnousua 23 %. Muitakin mielenkiintoisia markkinointiin panostajia löytyy, kuten Microsoft (arvo $87 mrd. / panostus $1,6 mrd. / kasvua 16 %) sijalla kolme, Amazon ($54,1 mrd. / $5,0 mrd / 54 %) sijalla kuusi ja kymmenentenä oleva Samsung ($38,2 mrd. / $3,7 mrd. / 6 %).
Toki kaikki eivät aina vain kasvakaan (esim. 5. Coca Cola $56,4 mrd. / $4,0 mrd. / -3 %), panoksistaan huolimatta ja toiset kasvavat pienemmällä panossuhteella (4. Facebook $73,5 mrd. / $0,3 mrd. / 40 %), on silti liiketoiminnan kasvun näkökulmasta hieman arveluttavaa odottaa agressiivisesti asiakkaita.
Jos et näy, et ole olemassa.
The World’s Most Valuable Brands 2017
Suosittelen tutustumaan Forbesin listaan samalla, kun laadit ensi vuoden budjettia yrityksellenne.
Vastaa