BRANDNEWS

BRANDING IS EVERYTHING.

  • Etusivu
  • Branding
  • Markkinointi
  • Portfolio
  • Ajatuksia
  • Ota yhteyttä
You are here: Home / Markkinointi / Jokaisen markkinoijan aapinen
Markkinointi

Jokaisen markkinoijan aapinen

Jokaisen markkinoijan aapinen
Jokaisen markkinoijan aapinen nostaa esiin onnistuneen markkinoinnin ja brändin rakentamisen aakkoset.

Jokaisen markkinoijan aapinen nostaa esiin onnistuneen markkinoinnin ja brändin rakentamisen aakkoset. Se avaa myös modernin markkinoinnin maailmaa helposti ymmärrettävässä muodossa.

A – Asiakas

Kaikki lähtee asiakkaasta. Vanha viisaus liiketoimintaan sanoo, että älä etsi tuotteillesi ostajaa vaan asiakkaallesi tuotteita. Asiakas ei aina tiedä mitä tarvitsee, mutta tietää kyllä mikä on pielessä. Kysy, kuuntele, toimi – palvele asiakkaasi hyvin. Tyytyväinen asiakas on paras mainoksesi.

B – Brändi

Brändi on imagon ja maineen summa. Se on yritykseen, tuotteeseen ja palveluun liitettävä luottamus sekä käsitys arvosta. Brändin erottaa muista sen tunnusmerkit (logo, värit, …). Brändi on yrityksen arvokkain pääoma, jota tulee vaalia ja rakentaa huolella.

C – Copy

Copy eli mainosteksti sloganista sisältöön. Mainostekstin pitää myydä. Ja jokainen teksti tulee luetuksi vain houkuttelevan otsikon kautta. Panosta tekstituotannossa otsikoihin.

D – Design Management

Design Management eli muotoilujohtaminen on paitsi ”brändin (tunnusmerkkien) vartioimista” myös tuotteiden ja palveluiden tuottamisen sekä muotoilun yhteismitalliseksi tekemistä ja laadun tarkkailua.

E – Etiketti

Etiketti käyttäytymistä ja kulttuurisidonnaisuutta käsittävässä yhteydessä on tutumpi etenkin golfkentiltä, mutta on huomattava osa yrityksen kuvaa asiakkaille, työntekijöille ja muille sidosryhmille.

F – Frekvenssi

Toista ja toitota. Kun itse kyllästyt omaan sanomaasi, ovat ensimmäiset asiakkaasi vasta huomanneet viestisi. Ole kärsivällinen, mutta ahkera. Muistuta usein eri medioissa. Soita perään tai mene käymään, mutta pysy iholla.

G – Google

Tänä päivänä ostaja päättää kuka hänelle saa myydä. Hän etsii tarpeeseensa ratkaisua netistä jo paljon ennen ensimmäistä tarjouspyyntöä. Varmista, että sinä vaikutat jo hänen tiedonhaku vaiheessa.

H – Huomioarvo

Kaiken kaikkiaan markkinoinnissa on kyse mitä enimmissä määrin huomion hakemisesta, huomioarvosta. Ilman huomiota, kun markkinoinnin muutkaan tavoitteet eivät voi toteutua.

I – Imago

Imago on henkilön tai yrityksen itsestään tietoisesti antama kuva. Se on yrityksen strateginen valinta mielikuvasta, mikä pyritään luomaan.

J – Jakaminen

Paraskaan sisältö ja parhaatkaan tuoteominaisuudet eivät ole mitään jos niistä ei tiedä edes oma äitisi. Pistä hyvä kiertoon ja julista ilosanomaanne.

Lue myös »  Mitä parempi briiffi...

K – Kehotus

Ilman kehotusta toimintaan (Call-to-Action) tai helpoksi tehtyä mahdollisuutta ostaa, kaikki markkinointiponnistukset ovat hukkaan vuodatettuja hikipisaroita. Ainoastaan myynti tuo rahaa, tarjoa siis mahdollisuus ostaa.

L – Laskeutumissivu

Yrityksen nettisivujen tärkein osa on laskeutumissivu, sillä se on ensimmäinen asia, minkä vierailija yrityksestä näkee. Sillä pitää tulla selkeästi esille yrityksen olemassa olon tarkoitus, asiakkaan saama arvonlisä ja yrityksen toimintaa ohjaavat arvot. Haastavuutta laskeutumissivun suhteen lisää se, että kaikki sivut voivat olla laskeutumissivuja.

M – Mittaaminen

M voisi olla markkinoijan aapisessa montaakin eri asiaa mm. mainonta, myynti tai markkinat yleensä. Mutta valitsin mittaamisen, koska vain mittaamalla tuloksia voidaan tietää ja oppia mikä toimii ja mikä ei. Tärkeintä ei ole onnistua vaan erehtyä nopeasti. (ks. T – Tavoitteet)

N – Napue

Kyrö Distilleryn Napue gini on loistava esimerkki ennakkoluulottomasta tekemisestä, josta hieman onnekkaan sattuman kautta tuli maailmanmenestys. Onko teidän tuotteestanne, palvelustanne tai keksinnöstä menestykseen?

O – Optimointi

Optimointi on päivän sana jopa rasittavuuteen asti, mutta silti niin tärkeää. Kaikki rajapinnat tulee optimoida toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Nettisisältö tulee optimoida hakukoneille ja lukijoille erikseen, mutta myös asiakaskokemukset ja –kohtaamiset vaativat optimointia.

P – Printti

Sanotaan mitä sanotaan, mutta printti ei ole kuollut. Printille on olemassa oma roolinsa ensikohtaamisen syventämisessä – wow-ilmiön luomisessa. Nykyajan printtiin pitää vain panostaa enemmän niin laadullisesti kuin innovatiivisten toteutusten kautta.

Q – Quality

Laske käsistäsi vain laadukasta. Laatusi määrittää mitä sinusta puhutaan, kun et ole huoneessa.

R – Reklamaatio

Onko asiakkaillasi mahdollisuus antaa palautetta? Miten palautteet käsitellään? Kestätkö negatiivista palautetta? Miten opit palautteesta? Oletko koskaan ajatellut, että positiivinen palaute, vaikka hyvältä tuntuu, ei johda muutokseen eli on kehityksen jarru.

S – Suosittelu

Uskalla suositella asiakkaallesi naapuriasi, sillä se ei ole sinulta pois. Lähetä asiakkaan mukana terveisiä ja joku päivä voi tuoda mukanaan yllättäviä asiakkaita. Suosittelu on vahvin myyntiargumentti mitä kukaan voi saada, sillä siinä laitetaan oma nimi likoon toisen nimen vuoksi.

Lue myös »  Brändi vs. Markkinointi

T – Tavoitteet

Kaikessa tekemisessä, niin myös markkinoinnissa tulee olla tavoitteellisuutta. Tavoitteet antavat tekemiselle merkityksen ja suorituksille mitattavuuden.

U – Uskallus

Sinulla on joskus ollut uskallusta hypätä ”omillesi” ja perustaa yritys. Mitä sitten tapahtui? Missä on itseluottamuksesi, kun sinun pitäisi kertoa kuinka hyvä olet siinä mitä teet?

V – Viestintä

”Viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta.” [Osmo A. Wiio]

W – Web

Interweb on kaiken tiedon koti. Jos sinun tietosi ei ole siellä, niitä ei ole asiakkaalle olemassakaan. Tärkeintä on muodostaa yritykselle preesens sinne missä asiakkaatkin ovat.

X – Muuttuja

Muuttuja on se tekijä tai ominaisuus, mikä erottaa teidät kilpailijoistanne. Se on parhaimmillaan brändinne suurin kriittinen menestystekijä. Tuota erilaisuutta – tee niistä vahvuutenne.

Y – Ympäristöystävällisyys

Ympäristöystävällisyys on yksi suurimmista yhteiskunnallisista arvoista ja kilpailukeinoista. Ympäristökysymysten merkitys tulee jatkossa korostumaan vielä nykyisestään.

Z – Zzzz

Lepo on tärkeää paitsi luovuuden ja jaksamisen kannalta, niin unessa prosessoituvat parhaat ajatukset. Lisäksi hyvänkin idean päälle on hyvä nukkua yön yli ennen lanseeraamista ja analysoida se vielä uusin silmin.

Å – Ruåttalaiset

Miksi ruotsalaiset onnistuvat luomaan globaaleja brändejä ja valloittamaan Suomenkin markkinat? Tarkkaile mitä he tekevät. Miten he sen tekevät. Varasta parhaat ja parasta ne omaan käyttöösi sopiviksi.

Ä – Ärsytys

Jos haluat herättää huomiota, älä mieti miten voisit miellyttää kaikkia. Mieti mieluummin miten saat suututettua puolet yleisöstäsi… Ärsytys aiheuttaa kutinaa. Siihen reagoidaan raapimalla. Raapiminen on toimintaa.

Ö – Överit

Överit on aina liika. Kun viestit, tapahtuu se sitten vaikka maksetun mainonnan keinoin, mieti aina mitä vielä voit karsia pois. Vähemmän on enemmän.

1
Share on TwitterTweet
Share on LinkedIn Share
Share on Pinterest Share
Share on Facebook Share

RELATED POSTS

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä
4.2.2020
Brändi tarvitsee luksusta
27.12.2017
Brändi vs. Markkinointi
Brändi vs. Markkinointi
10.11.2017
Kohta on taas kiire…
28.10.2017
Mitä Susijengi opetti porkkananviljelijälle ja markkinoijalle
Mitä Susijengi opetti
10.9.2017

Leave a Comment 
1

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

BRANDNEWS

BRANDNEWS| Ajatuksia brändingistä, markkinointiviestinnästä ja johtajuudesta, höystettynä trendeillä ja herkkupaloilla maailmalta (+ hieman omia referenssejä). by Juhana Peltomaa

Brändi on yrityksen arvokkain pääoma ja branding is everything. Mutta muista, että myös everything is branding. Siksi kannattaa lukea Brandnews.

Juhana Peltomaa

Juhana on hyvin marinoitu markkinoinnin ja brändiviestinnän konkari. Sydäntä lähimpänä ovat oma kuningatar ja yhteiset kolme prinsessaa. Hyvänä kakkosena tulevat brändien maailma, golfin pelaaminen ja kauniit asiat. Jatkuva johtajuuden ja markkinointiviestinnän oppiminen saavat innostumaan yhä uudelleen ja uudelleen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Tilaa Brandnews sähköpostiisi

Instagram

Aihealueet

  • Ajatuksia (7)
  • Branding (12)
  • Markkinointi (13)
  • Portfolio (6)

Viimeisimmät artikkelit

  • Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä 4.2.2020
  • Brändi tarvitsee luksusta 27.12.2017
  • Brändi vs. Markkinointi 10.11.2017

Lue myös

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä

Tämän päivän kuuma peruna työelämässä on työhyvinvointi. Vai pitäisikö jopa sanoa työpahoinvointi? Continue reading

Brändi tarvitsee luksusta

Mutta mitä on luksus? Seth Godin pohti jouluaaton miniblogissaan luksuksen ja uuden luksuksen Continue reading

Brändi vs. Markkinointi

Brändi vs. Markkinointi

Onko brändillä ja markkinoinnilla jotain tekemistä toistensa kanssa? Ainakin panostus toiseen saa Continue reading

Avainsanat & aiheet

Asiakasjohtaminen Asiakaskokemus Asiakaslehti Asiakaspalvelu Auto-Ilves Brief Briiffaus Briiffi Brändi Chemigate Evoluutio Facebook Forbes Fresno Hakukoneoptimointi Huomioarvo Imago Johtajuus Lean LinkedIn Luksus Maine Markkinointi Nettisivut Opas palaute Palvelumuotoilu Sisältö some sosiaalinen media Sponsorointi Strategia Susijengi Tawast Golf Tuotteistaminen Työkirja Vuorovaikutus Värit Wanha Pankki Yrittäjyys Yritysilme

Brandnews sosiaalisessa mediassa

BrandNews-logo
BRANDING IS EVERYTHING

Whatever, whenever
You choose to do or don’t,
is what Your Brand is.
Be kind to Your Brand
– Read the BRANDNEWS.

https://brandnews.fi
JUHANA PELTOMAA

puhelin: 050 594 5543
email: juhana@krafted.fi
web: krafted.fi

Twitter: @JuhanaP • #BrandStory
LinkedIn: @JuhanaP
Facebook: brandnews.fi
Instagram: @brandnews.fi