
Jokaisen markkinoijan aapinen nostaa esiin onnistuneen markkinoinnin ja brändin rakentamisen aakkoset. Se avaa myös modernin markkinoinnin maailmaa helposti ymmärrettävässä muodossa.
A – Asiakas
Kaikki lähtee asiakkaasta. Vanha viisaus liiketoimintaan sanoo, että älä etsi tuotteillesi ostajaa vaan asiakkaallesi tuotteita. Asiakas ei aina tiedä mitä tarvitsee, mutta tietää kyllä mikä on pielessä. Kysy, kuuntele, toimi – palvele asiakkaasi hyvin. Tyytyväinen asiakas on paras mainoksesi.
B – Brändi
Brändi on imagon ja maineen summa. Se on yritykseen, tuotteeseen ja palveluun liitettävä luottamus sekä käsitys arvosta. Brändin erottaa muista sen tunnusmerkit (logo, värit, …). Brändi on yrityksen arvokkain pääoma, jota tulee vaalia ja rakentaa huolella.
C – Copy
Copy eli mainosteksti sloganista sisältöön. Mainostekstin pitää myydä. Ja jokainen teksti tulee luetuksi vain houkuttelevan otsikon kautta. Panosta tekstituotannossa otsikoihin.
D – Design Management
Design Management eli muotoilujohtaminen on paitsi ”brändin (tunnusmerkkien) vartioimista” myös tuotteiden ja palveluiden tuottamisen sekä muotoilun yhteismitalliseksi tekemistä ja laadun tarkkailua.
E – Etiketti
Etiketti käyttäytymistä ja kulttuurisidonnaisuutta käsittävässä yhteydessä on tutumpi etenkin golfkentiltä, mutta on huomattava osa yrityksen kuvaa asiakkaille, työntekijöille ja muille sidosryhmille.
F – Frekvenssi
Toista ja toitota. Kun itse kyllästyt omaan sanomaasi, ovat ensimmäiset asiakkaasi vasta huomanneet viestisi. Ole kärsivällinen, mutta ahkera. Muistuta usein eri medioissa. Soita perään tai mene käymään, mutta pysy iholla.
G – Google
Tänä päivänä ostaja päättää kuka hänelle saa myydä. Hän etsii tarpeeseensa ratkaisua netistä jo paljon ennen ensimmäistä tarjouspyyntöä. Varmista, että sinä vaikutat jo hänen tiedonhaku vaiheessa.
H – Huomioarvo
Kaiken kaikkiaan markkinoinnissa on kyse mitä enimmissä määrin huomion hakemisesta, huomioarvosta. Ilman huomiota, kun markkinoinnin muutkaan tavoitteet eivät voi toteutua.
I – Imago
Imago on henkilön tai yrityksen itsestään tietoisesti antama kuva. Se on yrityksen strateginen valinta mielikuvasta, mikä pyritään luomaan.
J – Jakaminen
Paraskaan sisältö ja parhaatkaan tuoteominaisuudet eivät ole mitään jos niistä ei tiedä edes oma äitisi. Pistä hyvä kiertoon ja julista ilosanomaanne.
K – Kehotus
Ilman kehotusta toimintaan (Call-to-Action) tai helpoksi tehtyä mahdollisuutta ostaa, kaikki markkinointiponnistukset ovat hukkaan vuodatettuja hikipisaroita. Ainoastaan myynti tuo rahaa, tarjoa siis mahdollisuus ostaa.
L – Laskeutumissivu
Yrityksen nettisivujen tärkein osa on laskeutumissivu, sillä se on ensimmäinen asia, minkä vierailija yrityksestä näkee. Sillä pitää tulla selkeästi esille yrityksen olemassa olon tarkoitus, asiakkaan saama arvonlisä ja yrityksen toimintaa ohjaavat arvot. Haastavuutta laskeutumissivun suhteen lisää se, että kaikki sivut voivat olla laskeutumissivuja.
M – Mittaaminen
M voisi olla markkinoijan aapisessa montaakin eri asiaa mm. mainonta, myynti tai markkinat yleensä. Mutta valitsin mittaamisen, koska vain mittaamalla tuloksia voidaan tietää ja oppia mikä toimii ja mikä ei. Tärkeintä ei ole onnistua vaan erehtyä nopeasti. (ks. T – Tavoitteet)
N – Napue
Kyrö Distilleryn Napue gini on loistava esimerkki ennakkoluulottomasta tekemisestä, josta hieman onnekkaan sattuman kautta tuli maailmanmenestys. Onko teidän tuotteestanne, palvelustanne tai keksinnöstä menestykseen?
O – Optimointi
Optimointi on päivän sana jopa rasittavuuteen asti, mutta silti niin tärkeää. Kaikki rajapinnat tulee optimoida toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Nettisisältö tulee optimoida hakukoneille ja lukijoille erikseen, mutta myös asiakaskokemukset ja –kohtaamiset vaativat optimointia.
P – Printti
Sanotaan mitä sanotaan, mutta printti ei ole kuollut. Printille on olemassa oma roolinsa ensikohtaamisen syventämisessä – wow-ilmiön luomisessa. Nykyajan printtiin pitää vain panostaa enemmän niin laadullisesti kuin innovatiivisten toteutusten kautta.
Q – Quality
Laske käsistäsi vain laadukasta. Laatusi määrittää mitä sinusta puhutaan, kun et ole huoneessa.
R – Reklamaatio
Onko asiakkaillasi mahdollisuus antaa palautetta? Miten palautteet käsitellään? Kestätkö negatiivista palautetta? Miten opit palautteesta? Oletko koskaan ajatellut, että positiivinen palaute, vaikka hyvältä tuntuu, ei johda muutokseen eli on kehityksen jarru.
S – Suosittelu
Uskalla suositella asiakkaallesi naapuriasi, sillä se ei ole sinulta pois. Lähetä asiakkaan mukana terveisiä ja joku päivä voi tuoda mukanaan yllättäviä asiakkaita. Suosittelu on vahvin myyntiargumentti mitä kukaan voi saada, sillä siinä laitetaan oma nimi likoon toisen nimen vuoksi.
T – Tavoitteet
Kaikessa tekemisessä, niin myös markkinoinnissa tulee olla tavoitteellisuutta. Tavoitteet antavat tekemiselle merkityksen ja suorituksille mitattavuuden.
U – Uskallus
Sinulla on joskus ollut uskallusta hypätä ”omillesi” ja perustaa yritys. Mitä sitten tapahtui? Missä on itseluottamuksesi, kun sinun pitäisi kertoa kuinka hyvä olet siinä mitä teet?
V – Viestintä
”Viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta.” [Osmo A. Wiio]
W – Web
Interweb on kaiken tiedon koti. Jos sinun tietosi ei ole siellä, niitä ei ole asiakkaalle olemassakaan. Tärkeintä on muodostaa yritykselle preesens sinne missä asiakkaatkin ovat.
X – Muuttuja
Muuttuja on se tekijä tai ominaisuus, mikä erottaa teidät kilpailijoistanne. Se on parhaimmillaan brändinne suurin kriittinen menestystekijä. Tuota erilaisuutta – tee niistä vahvuutenne.
Y – Ympäristöystävällisyys
Ympäristöystävällisyys on yksi suurimmista yhteiskunnallisista arvoista ja kilpailukeinoista. Ympäristökysymysten merkitys tulee jatkossa korostumaan vielä nykyisestään.
Z – Zzzz
Lepo on tärkeää paitsi luovuuden ja jaksamisen kannalta, niin unessa prosessoituvat parhaat ajatukset. Lisäksi hyvänkin idean päälle on hyvä nukkua yön yli ennen lanseeraamista ja analysoida se vielä uusin silmin.
Å – Ruåttalaiset
Miksi ruotsalaiset onnistuvat luomaan globaaleja brändejä ja valloittamaan Suomenkin markkinat? Tarkkaile mitä he tekevät. Miten he sen tekevät. Varasta parhaat ja parasta ne omaan käyttöösi sopiviksi.
Ä – Ärsytys
Jos haluat herättää huomiota, älä mieti miten voisit miellyttää kaikkia. Mieti mieluummin miten saat suututettua puolet yleisöstäsi… Ärsytys aiheuttaa kutinaa. Siihen reagoidaan raapimalla. Raapiminen on toimintaa.
Ö – Överit
Överit on aina liika. Kun viestit, tapahtuu se sitten vaikka maksetun mainonnan keinoin, mieti aina mitä vielä voit karsia pois. Vähemmän on enemmän.
1
Vastaa