BRANDNEWS

BRANDING IS EVERYTHING.

  • Etusivu
  • Branding
  • Markkinointi
  • Portfolio
  • Ajatuksia
  • Ota yhteyttä
You are here: Home / Branding / Negatiivinen palaute voitoksi sosiaalisessa mediassa
Branding

Negatiivinen palaute voitoksi
sosiaalisessa mediassa

Negatiivinen palaute voitoksi

Jokaiselle kiinnostavalle ja seuratulle brändille tulee joskus eteen tilanne, että sosiaalisen median seinällesi putkahtaa negatiivinen palaute. Tämä on tilaisuutesi! Käytä se hyvin ja käännä negatiivisen asiakaskokemuksen kokenut henkilö brändilähettilääksesi. Alla ohjeet onnistuneeseen negatiivisen palautteen vastaamiseen. Ole hyvä.

1. Viestin vastaanottaminen

Lue viesti huolellisesti ja ajatuksella. Mikä on ongelma? Onko vika tuotteessa tai palvelussa? Ohjeissa vai käyttäjässä? Mitä voit todella tehdä asian hoitamiseksi ja miten voit olla avuksi.

2. Ota kuvaruutukaappaus (Screen Shot)

On hyvä dokumentoida viesti myöhäisempää käyttöä varten. Negatiivisesta palautteesta voit rakentaa esimerkin talon sisäisten toimintojen kehittämiseksi. Ruutukaappaus on myös helppo ja huomaamaton keino jakaa palaute kollegoille vastaisen varalle.

3. Älä tuhoa viestiä

On tärkeää brändin rakentamisen kannalta olla läpinäkyvä suhteessa yleisöön. Viestin poistaminen viestii, että teillä on jotakin salattavaa. On siis parempi käsitellä palaute asiallisesti kuin hankkiutua siitä eroon.

Lakaisemalla roskat maton alle on edessäsi vielä suursiivous.

Huom! Joku muu on jo ottanut palautteesta kuvaruutukaappauksen. Tuhottu viesti tulee siis vielä vastaan, eikä todellakaan hyvässä…

4. Älä viivyttele

Mitä nopeammin huolehdit palautteen asiallisesta hoitamisesta, sitä vähemmän ehtii yleisö kaatamaan vettä myllyyn tai vetämään vääriä johtopäätöksiä brandistänne. Useimmat sosiaalisen median käyttäjät odottavat vastausta tunnin sisällä palautteen antamisesta (sosiaalisen median preesens).

5. Pysy tyynenä

On tärkeää luonnostella vastaus ja vaikka luetuttaa se lähimmällä kollegallasi. Pitäydy vastauksessasi hyvän asiakaspalvelun ja maun rajoissa. Älä koskaan yritä pilkata palautteenantajaa. Ironialla ja sarkasmilla on paikkansa, mutta ei asiakaspalvelussa. Muista, että vastaustasi tuomitsevat kaikki seuraajasi ja epäonnistumisesi kantautuu 12 kertaa kauemmas kuin onnistumisesi.

Asiakkaiden silmissä asiakas on aina oikeassa, kunnes osoitat hänen olleen oikeassa.

6. Vastaa

Lue negatiivinen palaute ja vastauksesi vielä kerran läpi. Lähetä vastauksesi. Aloita pahoittelulla ja tarjoa ratkaisuesitys tai mahdollinen opastus tuotteen oikeanlaisesta käytöstä. Muista, että asiakkaiden silmissä asiakas on aina oikeassa, kunnes osoitat hänen olleen oikeassa.

Lue myös »  Brändi tarvitsee luksusta

 

Erityishuomio. Joskus jokin asiaton (esim. rasistinen tai rienaava) kommentti voi toki olla parempi poistaa ja ilmoittaa (ilmiantaa) sosiaalisen median ylläpidolle.

Jatkotoimenpiteet. Käykää porukalla läpi palaute ja vastaaminen. analysoikaa lopputulema – Mikä meni hyvin? Mitä voisi parantaa? Miettikää myös miten tuotetta, palvelua tai ohjeistusta voisi parantaa vastaisen välttämiseksi. Negatiivinen palaute on tilaisuutesi myös asiakaslähtöiseen palvelutuotantoon.

1
Share on TwitterTweet
Share on LinkedIn Share
Share on Pinterest Share
Share on Facebook Share

RELATED POSTS

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä
4.2.2020
Brändi tarvitsee luksusta
27.12.2017
Brändi vs. Markkinointi
Brändi vs. Markkinointi
10.11.2017
Kohta on taas kiire…
28.10.2017
Mitä Susijengi opetti porkkananviljelijälle ja markkinoijalle
Mitä Susijengi opetti
10.9.2017

Leave a Comment 
1

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

BRANDNEWS

BRANDNEWS| Ajatuksia brändingistä, markkinointiviestinnästä ja johtajuudesta, höystettynä trendeillä ja herkkupaloilla maailmalta (+ hieman omia referenssejä). by Juhana Peltomaa

Brändi on yrityksen arvokkain pääoma ja branding is everything. Mutta muista, että myös everything is branding. Siksi kannattaa lukea Brandnews.

Juhana Peltomaa

Juhana on hyvin marinoitu markkinoinnin ja brändiviestinnän konkari. Sydäntä lähimpänä ovat oma kuningatar ja yhteiset kolme prinsessaa. Hyvänä kakkosena tulevat brändien maailma, golfin pelaaminen ja kauniit asiat. Jatkuva johtajuuden ja markkinointiviestinnän oppiminen saavat innostumaan yhä uudelleen ja uudelleen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Tilaa Brandnews sähköpostiisi

Instagram

Aihealueet

  • Ajatuksia (7)
  • Branding (12)
  • Markkinointi (13)
  • Portfolio (6)

Viimeisimmät artikkelit

  • Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä 4.2.2020
  • Brändi tarvitsee luksusta 27.12.2017
  • Brändi vs. Markkinointi 10.11.2017

Lue myös

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä

Tämän päivän kuuma peruna työelämässä on työhyvinvointi. Vai pitäisikö jopa sanoa työpahoinvointi? Continue reading

Brändi tarvitsee luksusta

Mutta mitä on luksus? Seth Godin pohti jouluaaton miniblogissaan luksuksen ja uuden luksuksen Continue reading

Brändi vs. Markkinointi

Brändi vs. Markkinointi

Onko brändillä ja markkinoinnilla jotain tekemistä toistensa kanssa? Ainakin panostus toiseen saa Continue reading

Avainsanat & aiheet

Asiakasjohtaminen Asiakaskokemus Asiakaslehti Asiakaspalvelu Auto-Ilves Brief Briiffaus Briiffi Brändi Chemigate Evoluutio Facebook Forbes Fresno Hakukoneoptimointi Huomioarvo Imago Johtajuus Lean LinkedIn Luksus Maine Markkinointi Nettisivut Opas palaute Palvelumuotoilu Sisältö some sosiaalinen media Sponsorointi Strategia Susijengi Tawast Golf Tuotteistaminen Työkirja Vuorovaikutus Värit Wanha Pankki Yrittäjyys Yritysilme

Brandnews sosiaalisessa mediassa

BrandNews-logo
BRANDING IS EVERYTHING

Whatever, whenever
You choose to do or don’t,
is what Your Brand is.
Be kind to Your Brand
– Read the BRANDNEWS.

https://brandnews.fi
JUHANA PELTOMAA

puhelin: 050 594 5543
email: juhana@krafted.fi
web: krafted.fi

Twitter: @JuhanaP • #BrandStory
LinkedIn: @JuhanaP
Facebook: brandnews.fi
Instagram: @brandnews.fi