BRANDNEWS

BRANDING IS EVERYTHING.

  • Etusivu
  • Branding
  • Markkinointi
  • Portfolio
  • Ajatuksia
  • Ota yhteyttä
You are here: Home / Ajatuksia / Tyhjä pöytä vai uusi lehti?
Ajatuksia

Tyhjä pöytä vai uusi lehti?

Tyhjä pöytä vai uusi lehti?

Vanhan suomalaisen sanonnan mukaan: ”Kaikki ei aina mene niin kuin Strömsössä, eikä Strömsössäkään kaikki mene aina niin kuin Strömsössä.”

Tyhjä pöytä vai uusi lehti?

Alku joka tapauksessa. Joskus epätoivon hetkinä, kun vastuu painaa ja vouti hakkaa, sitä toivoisi eteensä tyhjää pöytää. Toisaalta ajatus on pelottava vaikkakin se oli usein houkutteleva. Jos tosiaan pöydällä ei olisikaan mitään, mistä sitten ruokaa taiotaan… Itse pidän siksi enemmän uuden lehden kääntämisestä. Joskus on vain tunnustettava, että ’luonnoksen’ tulokulma on väärä, ajatus on monimutkainen tai mahdoton minun taidoilleni. Silloin taiteilija kääntää uuden sivun ja alkaa alusta. Alusta, mutta viisaampana ja kokeneempana. Sometimes you win – sometimes you LEARN (or lose, but you deside).

Pulkkamäestä mainosmieheksi

Minä ajauduin mainosalalle hieman vahingossa. En ollut itseasiassa ikinä edes ajatellut sitä ammattina (itselleni). Minustahan piti tulla arkkitehti, koska osasin piirtää. Lukiossa sitten tajusin, että olisikin pitänyt olla silloin lukemassa läksyjä, kun itse olin pulkkamäessä.

Myöhemmin keksin (anopin painostamana) hakea ammattikorkekouluun lukemaan markkinointia, koska minulla oli kokemusta erilaisista kaupallisista töistä. Tiesin sen kyllä itsekin, että en ole jakamassa postia eläkeikään asti (sen hetkinen työpaikkani). Ajattelin toki vielä opiskelun alkuaikoina ryhtyväni myyntitykiksi, mutta mediatekniikan labra ja PhotoShop vetivät minua koko ajan enemmän ja enemmän puoleensa. Löysin tavan ’toteuttaa itseäni’, hyödyntää synnyin lahjaani.

Sain työharjoittelupaikan hämeenlinnalaisesta City-Mainoksesta. Siellä sain oikein pikakurssin ilmoitusvalmistukseen. City-Mainoksella oli Matka-Vekka asiakkaana tuohon aikaan. Ensimmäisenä harjoittelupäivänäni minulle lyötiin neljän sentin nippu faksivedoksia käteen ja sanottiin, että nämä pitää olla huomenna lehdissä klo 12.00.

Mocca jätti jälkensä.

Eräänä kevättalven iltana 2007 pitkän linjan graafinen suunnittelija istuu juomassa kahviaan työpäivänsä päätteeksi pienessä kahvilassa. Kahvilaan saapuu kiviä potkien ja kannuksiaan etsien nuorempi, uransa alkutaipaleella oleva AD.

Lue myös »  Markkinointistrategia – onnistuneen markkinoinnin kaava

Nuorempi miehistä pyytää lupaa istua samaan pöytään tämän vanhemman miehen kanssa kahviaan nauttimaan. Siinä tovin niitä näitä ja eilisen säitä kertaavat. Kunnes toinen miehistä (kukaan ei muista kumpi) kohottaa kuppinsa sanomalehden päältä huulilleen ja hörpätäkseen varovaisesti höyryävää kahviaan. “Mocca jättää jälkensä”, toteaa se toinen miehistä, nähdessään kahvikupin jättämän hennon kostean renkaan lehdellä.

Lähes näin kuvattuna ja tarunhohtoisesti sai ArtMocca alkunsa. Mutta nyt siitä tarinasta on kirjoitettu jo loppusäkeetkin. Tuo aika kasvatti minua ihmisenä, johtajana (toivottavasti se käännetään Leader) ja erityisesti mainosmiehenä. Voin todella sanoa, että Mocca jätti jälkensä. Ja niin se teki monelle hienolle asiakkaalle, joita saimme palvella upeiden työkavereideni kanssa.

… siis uusi lehti.

Olisi väärin itseäni, tukijoitani ja opettajiani kohtaan, jos nyt heittäisin vihkoni nurkkaan. Niin en siis tee, vaan nostan pääni korkealle, käännän uuden lehden, kirjoitan kauniimman tarinan ja piirrän terävämmän kuvan.

Juhana Peltomaa
Art Director

1
Share on TwitterTweet
Share on LinkedIn Share
Share on Pinterest Share
Share on Facebook Share

RELATED POSTS

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä
4.2.2020
Brändi tarvitsee luksusta
27.12.2017
Brändi vs. Markkinointi
Brändi vs. Markkinointi
10.11.2017
Kohta on taas kiire…
28.10.2017
Mitä Susijengi opetti porkkananviljelijälle ja markkinoijalle
Mitä Susijengi opetti
10.9.2017

Leave a Comment 
1

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

BRANDNEWS

BRANDNEWS| Ajatuksia brändingistä, markkinointiviestinnästä ja johtajuudesta, höystettynä trendeillä ja herkkupaloilla maailmalta (+ hieman omia referenssejä). by Juhana Peltomaa

Brändi on yrityksen arvokkain pääoma ja branding is everything. Mutta muista, että myös everything is branding. Siksi kannattaa lukea Brandnews.

Juhana Peltomaa

Juhana on hyvin marinoitu markkinoinnin ja brändiviestinnän konkari. Sydäntä lähimpänä ovat oma kuningatar ja yhteiset kolme prinsessaa. Hyvänä kakkosena tulevat brändien maailma, golfin pelaaminen ja kauniit asiat. Jatkuva johtajuuden ja markkinointiviestinnän oppiminen saavat innostumaan yhä uudelleen ja uudelleen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Tilaa Brandnews sähköpostiisi

Instagram

Aihealueet

  • Ajatuksia (7)
  • Branding (12)
  • Markkinointi (13)
  • Portfolio (6)

Viimeisimmät artikkelit

  • Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä 4.2.2020
  • Brändi tarvitsee luksusta 27.12.2017
  • Brändi vs. Markkinointi 10.11.2017

Lue myös

Sisäinen brändi rakennetaan työilmapiirillä

Tämän päivän kuuma peruna työelämässä on työhyvinvointi. Vai pitäisikö jopa sanoa työpahoinvointi? Continue reading

Brändi tarvitsee luksusta

Mutta mitä on luksus? Seth Godin pohti jouluaaton miniblogissaan luksuksen ja uuden luksuksen Continue reading

Brändi vs. Markkinointi

Brändi vs. Markkinointi

Onko brändillä ja markkinoinnilla jotain tekemistä toistensa kanssa? Ainakin panostus toiseen saa Continue reading

Avainsanat & aiheet

Asiakasjohtaminen Asiakaskokemus Asiakaslehti Asiakaspalvelu Auto-Ilves Brief Briiffaus Briiffi Brändi Chemigate Evoluutio Facebook Forbes Fresno Hakukoneoptimointi Huomioarvo Imago Johtajuus Lean LinkedIn Luksus Maine Markkinointi Nettisivut Opas palaute Palvelumuotoilu Sisältö some sosiaalinen media Sponsorointi Strategia Susijengi Tawast Golf Tuotteistaminen Työkirja Vuorovaikutus Värit Wanha Pankki Yrittäjyys Yritysilme

Brandnews sosiaalisessa mediassa

BrandNews-logo
BRANDING IS EVERYTHING

Whatever, whenever
You choose to do or don’t,
is what Your Brand is.
Be kind to Your Brand
– Read the BRANDNEWS.

https://brandnews.fi
JUHANA PELTOMAA

puhelin: 050 594 5543
email: juhana@krafted.fi
web: krafted.fi

Twitter: @JuhanaP • #BrandStory
LinkedIn: @JuhanaP
Facebook: brandnews.fi
Instagram: @brandnews.fi